Na podstawie wieloletnich obserwacji pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniowie chętnie sięgają do nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych ułatwiających im naukę. Dlatego pokazuję naszym uczniom jak wykorzystać dostępne strony internetowe do nauki biologii i chemii przez zabawę.

W edukacji bardzo duże znaczenie ma nie tylko samo przyswajanie wiadomości, lecz także umiejętność ich zastosowania. W biologii dotyczy to na przykład modelowania procesów biologicznych zaś w chemii eksperymentowania. Jednym z założeń zajęć rozwijających jest konstruowanie przez uczniów prostych modeli z ogólnodostępnych materiałów. Te modele będą obrazować wybrane procesy biologiczne i chemiczne zachodzące w organizmie człowieka. Efektem pracy będzie przede wszystkim lepsze zrozumienie powiązań pomiędzy budową a funkcją różnych narządów. Dodatkowym celem zajęć jest doskonalenie umiejętności prezentacji efektów własnej pracy czy działania w sytuacjach stresowych poprzez przygotowanie pokazu dla koleżanek i kolegów z innych klas. Istotne znaczenie mają zajęcia praktyczne w zdobywaniu wiedzy oraz wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania z zastosowaniem TIK w obrębie tych przedmiotów. Nie bez znaczenia jest również duże zainteresowanie uczniów nowoczesną technologią informacyjno-komunikacyjną, zajęciami laboratoryjnymi z biologii i chemii, na których mogą samodzielnie wykonywać doświadczenia, eksperymenty, hodowle, obserwacje mikroskopowe, a co za tym idzie rozwijać swoje pasje i zainteresowania z jednoczesnym kształtowaniem licznych umiejętności przedmiotowych. Dzieci oraz młodzież chętnie uczestniczą w zajęciach. Produkujemy sztuczny śnieg, tworzymy tęczę, ciecz nienewtonowską, spalamy magnez, siarkę czy sprawdzamy jak działa ocet na skorupkę jajka. Prowadzimy też doświadczenia, które wymagają użycia dygestorium reakcje z użyciem alkoholu etylowego czy kwasów solnego, siarkowego azotowego. Młodzież lubi eksperymentować i obserwować efekty swojej pracy. Równocześnie realizujemy Ogólnopolski Konkurs „Jestem Eko”. Zespół uczniów koordynujący konkurs prowadzi w social mediach „Dzienniczek przyrodniczy”, w którym umieszcza realizowane przez uczniów naszej szkoły kolejne wymagane zadania. Nad zadaniami pracujemy w strefie ciszy, gdzie także prowadzone są zajęcia indywidualne, a na przerwach odpoczywają uczniowie.

Być może, jeżeli uczniowie zrozumieją cel nauki, to zrozumieją również, że nauka to ich bilet do własnej przyszłości.

Edyta Laskowska