Na podstawie wieloletnich obserwacji pracy w szkole podstawowej zauważyłam, że uczniowie chętnie sięgają do nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych ułatwiających im naukę. Dlatego pokazuję naszym uczniom jak wykorzystać dostępne strony internetowe do nauki biologii i chemii przez zabawę.

W edukacji bardzo duże znaczenie ma nie tylko samo przyswajanie wiadomości, lecz także umiejętność ich zastosowania. W biologii dotyczy to na przykład modelowania procesów biologicznych zaś w chemii eksperymentowania. Jednym z założeń zajęć rozwijających jest konstruowanie przez uczniów prostych modeli z ogólnodostępnych materiałów. Te modele będą obrazować wybrane procesy biologiczne i chemiczne zachodzące w organizmie człowieka. Efektem pracy będzie przede wszystkim lepsze zrozumienie powiązań pomiędzy budową a funkcją różnych narządów. Dodatkowym celem zajęć jest doskonalenie umiejętności prezentacji efektów własnej pracy czy działania w sytuacjach stresowych poprzez przygotowanie pokazu dla koleżanek i kolegów z innych klas. Istotne znaczenie mają zajęcia praktyczne w zdobywaniu wiedzy oraz wprowadzenie nowoczesnych metod nauczania z zastosowaniem TIK w obrębie tych przedmiotów. Nie bez znaczenia jest również duże zainteresowanie uczniów nowoczesną technologią informacyjno-komunikacyjną, zajęciami laboratoryjnymi z biologii i chemii, na których mogą samodzielnie wykonywać doświadczenia, eksperymenty, hodowle, obserwacje mikroskopowe, a co za tym idzie rozwijać swoje pasje i zainteresowania z jednoczesnym kształtowaniem licznych umiejętności przedmiotowych. Dzieci oraz młodzież chętnie uczestniczą w zajęciach. Produkujemy sztuczny śnieg, tworzymy tęczę, ciecz nienewtonowską, spalamy magnez, siarkę czy sprawdzamy jak działa ocet na skorupkę jajka. Prowadzimy też doświadczenia, które wymagają użycia dygestorium reakcje z użyciem alkoholu etylowego czy kwasów solnego, siarkowego azotowego. Młodzież lubi eksperymentować i obserwować efekty swojej pracy. Równocześnie realizujemy Ogólnopolski Konkurs „Jestem Eko”. Zespół uczniów koordynujący konkurs prowadzi w social mediach „Dzienniczek przyrodniczy”, w którym umieszcza realizowane przez uczniów naszej szkoły kolejne wymagane zadania. Nad zadaniami pracujemy w strefie ciszy, gdzie także prowadzone są zajęcia indywidualne, a na przerwach odpoczywają uczniowie.

Być może, jeżeli uczniowie zrozumieją cel nauki, to zrozumieją również, że nauka to ich bilet do własnej przyszłości.

Edyta Laskowska







c1.jpg c2.jpg c3.jpg

c4.jpg c5.jpg c6.jpg

c7.jpg c7b.jpg c7c.jpg

c8.jpg c8a.jpg c8c.jpg

c8d.jpg c9.jpg c9a.jpg

c9c.jpg